Suunnitellessani Yhdysvaltojen matkaa bongasin Yhdysvaltain ilmavoimien taitolentoryhmän kotiinpaluunäytöksen Nellisin lentotukikohdassa Las Vegasissa. Näin ollen reitistäni tulikin varsin kummallinen, kun palasin mantereen kierrettyäni takaisin länteen.
F-22 Raptor on yhdysvaltain ilmavoimien uusi ilmaherruushävittäjä.
Kannatti kuitenkin tulla, ilma oli kuin morsian ja morsian kuin myrskynmerkki...
Ei kun siis ei ollut pilvistä tietoakaan, melkein shortseissa pärjäsi, tai minulla oli shortsit jalassa, mutta varsinkin sunnuntaina kova tuuli viilensi keliä varsin hyvin.
Näytillä oli kattava otos Yhdysvaltin ilmavoimien konekalustosta.
Vuokrasin auton varta vasten tätä tapahtumaa varten, joukkoliikennettä ei oltu järjestetty 25kilometrin päästä Las Vegasista. Taksi olisi ollut myös vaihtoehto, mutta takaisin pääsy arvelutti ja syystä, en nähnyt mitään taksijonoa palatessani parkkipaikalle näytöksen jälkeen.
Autot jätettiin Las Vegasin Motor speedwayn parkkipaikalle joka suomalaisittain oli huomattavan kokoinen, mittailin myöhemmin kartasta pisimmän sivun olevan 1000metriä.
Alueella oli useita eri ratoja, joista suurin katsomo oli ovaaliradalla.
Parkkipaikka avautui 8am ja portit näytösalueelle aukesi 9am. Kuljetus parkkipaikalta tukikohtaan hoidettiin ilmaisella linja-auto kyydillä.
Linja-autoja olikin odottamassa huomattava määrä tullessani heti 8 jälkeen paikalle. Eteeni ehti kertyä toistasataa metriä pitkä jono. Ennen busseihin pääsyä laukut tutkittiin ja kuljettiin metallinpaljastimien läpi, joita oli 8kpl rinnakkain. Jotain hämminkiä hommassa kuitenkin oli, koska välillä busseja lastattiin vain yksi kerrallaan. Samanaikaisesti alkuperäinen jono kävi niin pitkäksi, ettei siihen mahtunut enää ihmisiä, vaan avattiin toinen jono eri suuntaan, joka oli varmasti yli 400 metrinen päästessäni bussiin.
Sunnuntaina vastaavia ongelmia ei ollut, mutta ihmisiäkin oli huomattavasti vähemmän liikkeellä.
Ohessa "muutama" kuva viikonlopulta:
E-8 JSTARS, koneen pohjassa oleva kylpyamme on tutka, jolla etsitään ja seurataan maakohteita esim.pansareita ja kuorma-autoja.
No nyt vihdoin pääsin tutustumaan V-22 Ospreyhin, jota kaipailin jo Mirmarissa.
Konetta esittelevän sotilaan mukaan laitteessa on vielä huomattava määrä vikoja.
V-22 Ospreyn kuljetustila näyttää kovin viimeistelemättömältä.
On tuossa Raptorissa kyllä aika ruma nokka...
Harjoitusvihollisena toimivassa F-15 Eagle hävittäjässä oli poikkeuksellinen sininen maastokuviointi.
En yleensä osta hihamerkkejä, mutta nyt oli 65th aggresor squadron hihamerkkejä venäjän kielellä ( käyttävät casual fridayna), niin pakkohan se oli ottaa.
F-22 Raptorissa aseistus on sijoitettu koneen sisälle luukkujen taakse tutkaheijastuksen vähentämiseksi. Esitys oli yllättävän aikaisin. Valtavien jonojen vuoksi osalta yleisöä taisi esitys jäädä kokonaan näkemättä.
Erilaisia yhdistelmäohilentoja oli päivän aikana useita.
Tässä Nelliksen lentotukikohdassa olevien taistelukonemallien ohilento.
Vasemmalta A-10, F-22, F-15 ja F-16.
B-25 Mitchell koneet osallistuivat Doolittle raid esitykseen.
Japanin hyökättyä Pearl Harbouriin Havajilla II-maailmansodan aikana janosivat amerikkalaiset kostoa. Erikoisoperaatio Japania vastaan suoritettiin B-25 Mitchell koneilla, jotka lähetettiin lentotukialus Hornetilta johtajanaan Everstiluutnantti Doolittle.
Smithsonian museossa kuulin mielenkiintoisen tarinan liittyen iskuun.
Lehdistötilaisuudessa presidentti Roosevelt kertoi koneiden nousseen Shangri-La:sta, joka on kuvitteellinen paikka. Koska Japanilaisilla ei ollut minkäänlaista aavistusta mistä koneet olivat tulleet, ilmoittivat he iskeneensä Shangri-Lahan ja tuhonneensa tukikohdan.
The Horsemen ryhmä esiintyi kahdella P-51 Mustang hävittäjällä.
Mukava yllätys oli myös nähdä MiG-15 lennossa. Muokkailin kuvan näyttämään siltä kuin se mahdollisesti olisi näyttänyt koneen kulta-aikana 50-luvulla.
Vanhat viholliset MiG-15 ja F-86 Sabre.
A-1 Skyrider Korean sota esityksessä.
EA-1F ja Patriots ryhmä. Ikävästi kaiutin pukkasi oikealta kuvaan, joten raketit jäi kuvan leikkauksessa hieman puolittaiseksi.
Patriots-taitolentoryhmän Tsekkiläisvalmisteiset L-39 koneet törmäyskurssilla.
Patriotsit timanttimuodostelmassa.
Yhdysvaltain laivaston F/A-18F Super Hornet.
Suomen ilmavoimilla on käytössä Hornetin F-18C ja D versioita. Superhornet on n.30% suurempi kone, vaikka näyttääkin varsin samalta. Paras tunnistusyksityiskohta on kantikkaat ilmanottoaukot.
Super Hornet ja toisen maailmansodan aikainen F4F Wildcat muodostelmalennossa.
F-4 Phantom II hävittäjä/pommittajalla on pitkä historia aina 60-luvulta saakka.
Kuvan kone on QF-4E mallia, jota käytetään ilmamaalien hinauksessa. Koneet tuhotaan lopulta mm. ohjusten miehittämättöminä ilmamaaleina.
Ilmavoimien reservin kiihdytysauto...
... ottaa kisaa MiG-17 hävittäjän kanssa.
Näytöksessä oli mukana myös Hollannin ilmavoimien F-16 hävittäjä.
Eivät eurooppalaiset näytökset kalpene amerikkalaisille, kuin räjähdetehosteiden käytössä:-) Operatiivisessa käytössä olevan konekaluston monipuolisuus on eurooppalaisissa näytöksissä suurempi, mutta museokonerintamalla saattaa tilanne olla 50-50.
Näin pitkästä aikaa A-10 panssarintuhoaja koneen esityksen, joka olikin varsin ...informatiivinen, koneen liikehtimiskyky tuotiin hyvin esiin.
Taivaan pilvettömyys pysäyttää koneet kuvissa, mutta taustan vuoret toivat mukavaa poikkeavuutta.
Ilmavoimien perinnelentueen koneita: Vasemmalta F-4, A-10, P-38 ja F-86
Viimeiseksi esiintyi Yhdysvaltain ilmavoimien Thunderbird taitolentoryhmä F-16 Fighting Falcon koneilla.
Vauhdikasta esitystä säesti joka ohilennon jälkeen vaihtuva musiikki.
Hidaslento-ominaisuuksia esittelevän koneen yläpinnasta sai varsin hyvän kuvan.
Lauantaina ehdin vain hätäisesti tutustua maanäyttelyn koneisiin, mutta sunnuntaina oli hieman enemmän aikaa.
Näytöksen lento-osuus oli mukavan tiivis ja kesti kuutisen tuntia.
Syksyllä myös Las Vegasissa aurinko on aika matalalla ja laskee puoli kuuden maissa, joten osasta kuvia saattaa tulla varsin punertavia.
Vuokra-autoksi otin Las Vegasissa Ford Focuksen.
sunnuntai 15. marraskuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti