sunnuntai 20. syyskuuta 2009

Sumuinen Sanicolen lentonäytös

Sanicolen lentonäytös järjestettiin pienkoneiden lentokentällä, joten suurin osa esiintyjistä lensi Kleine-Brogelin tukikohdasta.
Vastavalo ja sumu tekivät koneiden kuvaamisesta tuskaisaa, joten poikkeuksellisesti pääosin seurasinkin näytöstä nurmikolla istuskellen enkä kameran etsimen kautta, kuten normaalisti tapana. Sumusta huolimatta päivä oli lämmin. Ostamani limut ja kivennäisvedet tulivat tarpeeseen.

Minulle näytöksessä oli kaksi varsinaista kohdetta, B-17 Lentävä linnoitus ja kylmänsodan aikainen nelimoottorinen pommikone Vulcan. Lisäksi luvassa oli Tiikerilaivuiden ohilentoja.

Legendaarinen B-17 Lentävä linnoitus on minulle tullut erityisen rakkaaksi pikkupoikana tehtyjen pienoismallien ja nykyään sen lennossa kuvaamisen vaikeuden vuoksi. Kone esiintyy kyllä useissa näytöksissä vuosittain, mutta minulla vain on käynyt huono tuuri.
-2001 olin seuraamassa ensimmäistä kertaa Englannissa Duxfordin mahtavassa ilmailumuseossa Flying Legends näytöstä, kun kone oli esiintymässä. Olin pihdannut paristonvaihtoa silloisessa järjestelmäkamerassa niin pitkään, että kun Lentävän linnoituksen vuoro tuli, ensimmäinen kuva ja sitten patteri loppui :-(
Uuden pariston hankita englannin hinnoilla ja varsinkaan näytösalueella ei muuten tullut kovinkaan edulliseksi, kylläpä taas säästin.
-2003 olin seuraamassa Biggin Hillin lentonäytöstä Lontoossa, kun hirvittävä ukkosmyrsky keskeytti koko näytöksen.
-Keväällä 2009 Duxfordissa piti lähteä jelppimään kaveria kun joutui sairaalaan.
-Tällä kertaa hirvittävä sumu.

Extra muokattu kuva Vulcan pommikoneesta Sanicolen lentonäytöksessä.
Huomaan naamiomaalaus myös pohjapuolella.


Vulcan oli tärkeänä osana Britannian ydinpelotetta kylmän sodan alkuaikoina, jonka jälkeen Kuninkaallinen laivasto otti asian tehtäväkseen. Suurimpana saavutuksena koneelle Britit hehkuttavat Faklandin sodan aikana tehtyä pommituslentoa Brittien saarilta lähes toiselle puolen maapalloa Faklandin saarille lähellä Argentiinan eteläkärkeä.
Koneet poistettiin käytöstä 80-luvulla. Kyseinen yksilö kuitenkin haluttiin saattaa lentokuntoiseksi. Työ oli varsinainen painajainen, eikä hinnatkaan ole mitään pieniä. Kaikenlaisten keräysten ja lopulta myös valtakunnallisen loton myönnettyä avustusta 10 miljoonan punnan! (jos lasketaan markka ajassa 100 miljoonan markan) hanke lopulta onnistui. Koneen ylläpito vuosittain maksaa 2 miljoonaa puntaa. Itse olen osallistunut 5 punnan lahjoituksella :-)

Lähdin Brysselin lentokentän Ibis hotellia kohden jo ennen näytöksen loppua, liikenteestä tulisi totaalinen kaaos, kun varmasti yli 30 000 päinen yleisö lähtisi samanaikaisesti pois.

Auton palautus sujui lähes ongelmitta, vasta kun kaveri oli jo kirjoittamassa laskua, muistin jättäneeni auton tankkaamatta. Hinnaksi olisi tullut 43eur/ 330km diesel kuluja. Kysyin paljon maksaisi jos itse tankkaisin, ei ollut ihan varma. Kävin tankkaamassa ja hinnaksi tuli vajaa 14 euroa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti