perjantai 18. syyskuuta 2009

Kleine-Brogel Spottersday


Koko Belgian välipysähdyksen kantavana ajatuksena oli käydä vierailemassa erityisessä lentokoneiden kuvaustapahtumassa "spottersdayssa", joka järjestettiin NATOn harjoituksen yhteydessä. Osallistujina on laivueita, joiden tunnuksena on tiikeri. Sveitsihän ei kuulu NATOon, mutta osallistuvia koneita oli myös heiltä.
Spesiaalia spesaalimman tapahtumasta tekee se, että osallistuvien laivueiden koneista yleensä ainakin yhdessä on erikoismaalaus normaalin maalauskuvion sijaan.
Myös Sanicolen lentonäytös järjestetään saman "pitkän viikonlopun" aikana sunnuntaina, joten sain pari lentonäytöstä yhdellä visiitillä.
Yritin ostaa liput etukäteen näytökseen, jolloin olisi päässyt seuraamaan myös Sanicolen näytöksen harjoituksia lauantaina, mutta verkkomyymälä ei tuntenut suomea!

Vaikka auto oli jo parkissa odottamassa perjantai aamuna, lähtö viivästyi kaikennäköisen pakkailun vuoksi. Aamiainen Ibiksessä maksoi 14 törkeää euroa, mutta tuumin sen kuitenkin kannattavan, koska tuskin päivänaikana ehtii kuitenkaan syömään ja niinhän siinä sitten kävikin.

Matkalla oli vielä pahemmanlaatuinen ruuhka, joten pääsin jo täydelle kentänlaidalle vasta 10:30. Keski-Euroopassa lentokoneiden kuvaaminen ei ole niin harvinainen harrastus kuin suomessa, joten yleisöä riittää. Tosi bongarin näemmä tunnistaa tikkaista, jotka valitettavasti jostain syystä pitää pystyttää eturiviin, vaikka onkin jo muita päätä pitempi. Toisen katsomon päässä oli "tikasvapaa" alue, jonka periaatteesta oli näemmä hieman livetty.
Kuvausalue oli jaettu hyvin kahteen osioon rullaustien molemmin puolin, jolloin koneiden kuvaamisalue laajeni entisestään. Toiseen katsomoon päästäkseen piti kulkea rullaustien yli, mutta siinä oli järjestysmiehet, jotka katkaisivat kulkemisen kun koneita tuli. Ei varmaankaan edes tarvitse mainita, että aita oli vain vajaan metrin korkuinen, jolloin kuvaaminen onnistui hyvin (Ihmettelin tätä kovasti Malmin näytöksessä kun katsojat erotettiin parimetrisellä verkkoaidalla koneista!).
Löysin oman kuvauskoloni puolenpäivän maissa, josta sain hyvin kuvattua rullaavia koneita. Laskeutuvat koneet oli liian kaukana 300mm zoom-putkelleni.

Poistuessa oli tietenkin ruuhkaa, mutta navigaattori näytti opastavan aika suoraa tietä Genk:iin kaupunkiin josta olin etukäteen varannut huoneen. Nauru kyllä pääsi, kun kuunteli navigaattorin ajo-ohjeita, täällä nimittäin rakastetaan liikenneympyröitä tai siis kiertoliittymiä kuten niitä nykyään kutsutaan. Ohjeet oli kiertoliittymää toisensa perään.
Navigaattori halusi ohjata ajamaan "vain bussilla" portti systeemin läpi, mutta pikku kiertelyn ja ohiajon jälkeen järjestelmä löysi uuden reitin.
Hotelli olikin ihan keskustassa, keskusaukio oli muutaman askeleen päässä.

Kävin syömässä parin muun suomalaisen lentokonebongarin kanssa, jotka kävivät samassa näytöksessä. Olimme sopineet tapaamisen etukäteen.
Ohessa vielä muutama kuva näytöksestä.


Kissaihmisenä Leena taitaa pitää erityisesti sivuvakaajan silmämaalauksesta.


Ranskalainen Rafale, lisäpolttoaine tankissa lyhenne "NATO Tiger meet 2009"


Iltapäivästä harjoituksesta palaavien koneiden seassa oli myös hieman vanhempaa kalustoa, Mustang P-51.
Sanicolen lentonäytöksen koneet on sijoitettuna Kleine-Brogeliin.


Tsekin ilmavoimat osallistui harjoitukseen MIL Mi-24 helikoptereilla.


Sveitsin ilmavoimien Hornetit koittaa näyttää hauiksia.


Myös yleisö oli riehaantunut tiikerimaalauksiin... vai miten tämä raidoitus pitäisi ymmärtää ;-)

Lisää kuviani näytöksestä löytyy täältä

1 kommentti:

  1. Rapakon ylitys ( vaiko alitus ) taitaa olla takanapäin, ja tuloselvitystä annettu jenkkiviranomaisille. Mitä te teke pari months here in State? Saattavat olla varpaillaan, jos on on liian kiinnostunut lentsikoista. ... No nyt se iso retki alkaa, toivottavasti tekniikka pelaa... ja mies.

    VastaaPoista