lauantai 26. syyskuuta 2009

Museo visiittejä

Viikon aikana tuli vierailtua useammassa museossa kuin... pitkään aikaan.
Ehdoton pääkohde minulla oli Intrepid lentotukialusmuseo, taikka viralliselta nimeltään Intrepid Sea, Air & Space Museum.
Museo pitää sisällään lentokannen konenäyttelyn, "Saaren" siis lentotukialuksessa olevan komentosiltarakennuksen, huoltokannella olevan näyttelyn aluksen historiasta, sekä pienen tiede"puiston".
Samassa laiturissa on myös Growler sukellusvene (laipion kulkuaukot on muuten pieniä) sekä Concorde matkustajakone.
Laituri 86:lle pääsin kätevästi M42 bussilla hotellin läheiseltä 42th kadulta. Metrolippu käy myös busseihin. Viikon aikana opinkin hyödyntämään varsin paljon poikittaisliikenteessä busseja.


Aluksen kannelta löytyy useita tukialuksella käytettyjä konetyyppejä, mutta myös muita lentokoneita mm. A-12 vakoilukone ja F-16 hävittäjä, joka käytössä tänäkin päivänä useiden maiden ilmavoimissa. Myös ulkomaalaisia koneita oli näytillä useampi.

A-12 vakoilukoneen suuret moottorit. Elokuvassa I Am Legend Will Smith pelaa golfia koneen siiveltä.

F-8K Crusader oli saanut maalipinnakseen Vietnamilaisen MiG-21:en alas ampuneen koneen ulkonäön.

Intrepid osallistui toisen maailmansodan aikana Japania vastaan käytävään sotaan ja sai useammankin kerran osuman Kamikaze itsemurha hyökkäyksistä. Hangaari tasolla oli toistakymmentä minuuttia pitkä esitys aluksesta Kamikaze hyökkäysten aikana. Paikka elokuvan esitykselle hämmensi useita ihmisiä, joka oli keskellä näyttelytilaa. Asia selvisi näytöksen aikana. Juuri sille paikalle oli kuollut 68 miestä Kamikaze hyökkäyksen aikana lentokannen läpi tulleen räjähdyksen voimasta. Varsin koskettava esitys kaikkine ääni, savu- ja kuvatehoteineen.

TBM-3M Avenger torpedo pommittaja, jollaista muuten Bush vanhempikin oli lentänyt II-maailmansodan aikana. Taustalla tunnetusta Sabre hävittäjästä jatkokehitetty versio FJ-3 Fury.
Näkymää laivan komentosillalta lentokannelle. Edessä oleva pitsalautanen on E-1B Tracerin tutka-antennin suoja. Siinä on laivaston koneiden tapaan taittuvat siivet, jotta ne saadaan pienempään tilaan.

Käväisin myös Palolaitoksen museossa, jossa esillä mm. vanhoja pumppuvaunuja. Varsin pitkään vaunuja veti jopa 40-60 hengen miehistöt. Tärkeintä oli ollut vaunujen- ja miehistön paraatipukujen ulkonäkö.
Museossa oli myös oma osasto Syyskuun 11. päivän tapahtumille. Mieleenpainuvin kuva oli pelastusasemalta, jonka katosta roikkui kateisiin joutuneiden kollegoiden takit.

Poliisilaitoksen museossa mässäiltiin oikein kunnolla terroriuhalla. Parasta oli kuitenkin näppäintaulu, josta sai huudattaa hälytysajoneuvon eri hälytysääniä :-)
Hälytyssireeni on muuten alunperin otettu käyttöön kansalaisaloitteen pohjalta.

Pilvenpiirtäjämuseo oli aika pieni, mutta ei $5 hintakaan ollut paha, sitä paitsi samalla kävin etsimässä vierestä geokätkön ;-) Museossa on vaihtuva näyttely, jossa tällä kertaa esiteltiin Kiinan ja varsinkin Shanghain pilvenpiirtäjiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti