tiistai 20. lokakuuta 2009

Pensacola, Florida

Tsori Elvis, Lentsikat voitti.
Alkuperäissuunnitelmaan ei kuulunut vierailu Pensacolan paljon kehuttuun National Museum of Naval Aviation, vaan ajatuksena oli jatkaa matkaa New Orleansista suoraan Memphisiin.
Tiedossa olisi ollut lyhyimmillään 1700 kilometriä ajelua ennen kuin pääsisin takaisin Houstoniin, joten vaihdoin kohteeksi hieman lyhyemmän vaihtoehdon ja jatkoin rannikon suuntaisesti itään kohti Pensacolaa.

Sopivina jaloittelupaikkoina (tekosyy) toimi Biloxi, josta kävin hakemassa Hard Rock Hotelli-Kasinolta ... no kyllä te tiedätte.. sen kitara pinssin frendille ja Mobilessa oleva Battleship park, josta löytyi 210 metrinen USS Alabama taistelulaiva II-maailmansodan ajalta.
Laiva oli varsin kumma näky, kun golfkentän tyylisen nurmikentän päästä löytyy 35 000 tonninen sota-alus.
Suuret tykkitornit halkaisijaltaan 40 senttisine tykkeineen eivät olleet niin onttoja miltä näyttivät. Torniin kuljettiin kyyristymällä, lähes konttaamalla kantta pitkin, jotta päästiin luukulle, joka on tykkitornin takaosassa. Näitä ei siis oltukaan suunniteltu turismia silmälläpitäen.
Tykkitornin sisältä löytyi koko tornin levyinen etäisyysmittari, sekä luonnollisesti tykkien lataustila (anteeksi mahdolliset väärät termit). Itse tykkijärjestelmä jatkuu useita kerroksia kannen alle, tässä linkki hyvään piirrokseen.

210-metrinen taistelulaiva USS Alabama on ankkuroituna Battleship Parkiin Mobilessa Alabamassa.

Ai mitäkö lisäarvoa tämä kuva tarinaan tuo?
Pitääkin alkaa ottamaan kaikki kuvat vastavaloon tummat vaatteet päällä, niin meikäläinenkin näyttää hieman sutjakkaammalta ;-)

Suuresta ulkonäöstään huolimatta laivan sisätilat olivat varsin pienet verrattuna aiemmin vierailemiini lentotukialuksiin. Panssarointi aluksen tornissa oli huomattava.
Oppaana kierroksella toimi yksi A4 sivu, johon oli kirjoitettu mitä mistäkin löytyy, reittivaihtoehtoja oli 3kappaletta.

Siinä on muutaman kissanruokapurkin verran metallia.

Aluksen vieressä oli halli, jonne oli haalittu tuttua lentokonekalustoa. Erikoisimpana lienee YF-17 hävittäjä, jonka pohjalta suomessakin käytössä oleva F-18 Hornet kehitettiin.

Puiston perällä oli USS Drum sukellusvene, johon en viitsinyt lähteä sulloutumaan :o

Huippusalaista kuvamateriaalia! Läpileikkaus A-12 vakoilukoneen pintamateriaalista.
Ampiaiskenno rakenne vähensi tutkaimpulssin palautumista, jolloin kone ei näkynyt tutkassa niin hyvin kuin muut lentokoneet.

Matkaa New Orleansista Days Inn majapaikkaani Pensacolassa luoteis-Floridassa kertyi 221 kilometriä.
Tyydyin käymään syömässä iltapalan läheisessä Burger Kingissä.
Pitkästä aikaa tuli illalla avattua televisio. En ollut kuvitellut turhia kylmästä kelistä, sääkanavan setä kertoi keskilämpötilojen olevan jopa kylmempiä kuin kylmimmillään tammikuussa.

Maanantai kului Pensacolan laivaston ilmavoimien museolla. Museo on sotilasalueella, mutta ajokortin näyttämällä pääsi sisään autolla pääportista. Kannattaa kuunnella annettuja ohjeita, navigaattori olisi vienyt kielletylle alueelle :o
Katsoin päivän aikana pari IMAX elokuvaa museon kiertelyn ohessa. Toinen käsitteli Grand Canyonia ja toinen oli varsinainen propaganda elokuva Red Flag, jossa kuitenkin varsin mielenkiintoista kuvamateriaalia.
Tavaraa on niin, että täytyy laittaa seinällekin roikkumaan. Kyseessä aikoinaan jonkin aikaa maailman nopeimpana koneena ollut D-558.

Täällähän on niin paljon näitä samoja koneita, joita lapsena tuli rakenneltua pienoismalleina!
Katosta roikkuvan Corsairin siivet muotoiltiin "lokki" kulmaan, jotta koneelle saatiin lyhyemmät laskutelineet.

Catalina merivalvontakoneita museosta löytyi kolminkappalein. Alemman koneen runko oli toiselta puolen auki, jolloin voidaan esitellä paremmin koneen sisätiloja.

Museon Atriumin katossa roikkui 4 Blue Angelsien käytössä ollutta A-4 konetta.

Päivän päätteeksi koitin löytää postin. Olin edellisiltana googlesta etsinyt postikonttoreiden sijainteja, mutta lähin museota oleva posti oli navigaattorin mukaan 200m salmen ylittävältä sillalta mereen...
Kyllä kaupungin keskustasta varmasti posti löytyy! Kaupungin keskusta navigaattorin mukaan oli risteys Vantaan Petikon tyylisellä alueelle..? No sitten keksin jo hakea navigaattorin "karttapaikkojen" haun avulla postia.
Se oli ehtinyt mennä kiinni puolituntia aiemmin.
Jätin auton parkkiin ja lähdin kävellen tutustumaan "vanhan" kaupungin alueeseen. Katu vei rantaan, jonka laitureissa oli varsin kookkaita veneitä. Kovin oli siistin näköistä, mutta vain pari koiranulkoiluttajaa näkyi ympäristössä. Olikohan läheiset talot vain kesäasuntoina...

Illalla pesin pyykkiä samanlaisella surkealla pulsaattoripyykkikoneen tyylisellä laitteella hotellilla kuin Hollywoodissakin. Pesuainerakeita oli taas jäänyt vaatteisiin. Pitäisiköhän tuollaisissa heittää mukaan vielä jotain ekstra kemikaalia että homma toimisi?
Laitoin pyykit vielä pyörimään uudelleen ilman pesuainetta.

Seuraavana aamuna palasin vielä museolle. Kuulin edellisenä päivänä varmaan jo teillekin tutuksi tulleen Blue Angels ryhmä pitävän kotikentällään harjoituksia kahtena seuraavana aamuna. Yleisöä oli tullut muutama sata heti aamutuimaan seuraamaan harjoitusta.

Kerrankin erinomainen myötävalo...

...ja sopiva ilmankosteus jotta saadaan kurvissa vähän näyttävyyttä.


Harjoituksen jälkeen halusin lähteä kiertoajelulle museon platalle, mutta seuraava vapaa aika olikin 1pm. Menin välillä käymään kaupungin keskustasta löytämässäni postissa, syömässä sen vastapäisessä kreikkalaisessa ravintolassa (piti sitten matkustaa Floridaan saakka tehdäkseen senkin;-) ja pikakäynnillä hotellilla, ennen kuin palasin museon kiertoajelulle.
Opas heitti ihan hyvää läppää eri koneiden historiasta.

Yhdysvaltojen presidentti George W. Bush saapui tällä S-3B Viking koneella matkustajana pitämään puhetta Irakin sodan päättymisestä 1. Toukokuuta 2003 lentotukialukselle.
Museon pyytäessä lentopukua ja kypärää kokoelmiinsa oli merivoimat vastannut ettei se käy päinsä, mutta miten olisi se kone jolla presidentti saapui...

Amerikassa kaikki on niin erilaista, autoissakin on ilmatankkauspuomit ;-)

Loppu ilta menikin käydessä läpi kuvasaalista museolta, matkalaukun pakkaamisessa ja... en tiedä, niin se aika vain taisi kulua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti